Friday, April 15, 2022

KITA BENAR-BENAR KENALKAH RAKAN KITA

             “Aku dapat tawaran menyambung pelajaran ke universiti, tapi aku tidak pergi, aku tidak ada duit”. Itulah kata-kata rakan saya yang telah lama tidak berjumpa, hampir 40 tahun. Kami pernah juga berjumpa sebenarnya tetapi berselang masa puluhan tahun, dan sekejap sahaja, tidak dapat hendak bercerita panjang.

Selepas bersara, saya berpeluang menziarahi rakan baik saya. Kebetulan saya pulang ke kampung halaman, rumahnya berada di jalan yang saya lalui, maka saya ambil kesempatan untuk singgah ke rumahnya.

            Beliau adalah antara rakan baik saya semasa zaman persekolahan. Saya belajar dalam satu kelas dengannya sejak darjah 3 hingga 6 di Sekolah Rendah Kebangsaan Sultan Idris ll, Kuala Kangsar. Kemudian kami belajar juga dalam satu kelas semasa tingkatan 1 hingga 5 di Sekolah Menengah Bukit Merchu, Kuala Kangsar. Kami sama-sama dilantik sebagai pengawas sekolah semasa tingkatan 4 dan 5. Selepas tingkatan 5 kami berpisah kerana mengikut haluan masing-masing.

            Saya meneruskan pelajaran ke tingkatan 6 sains selama 2 minggu sahaja di Sekolah Menengah Sri Perak, Teluk Intan dan kemudian mendapat tawaran meneruskan pengajian Matrikulasi UKM di Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra. Rakan saya menyambung pelajaran ke tingkatan 6 sastera di sekolah lama.

Setelah tamat persekolahan, kami hanya pernah bertemu 2 atau 3 kali sahaja. Paling akhir saya bertemunya sebelum saya bersara. Beliau datang ke pejabat saya bersama beberapa orang pegawai bawahannya untuk berbincang tentang kerja. Selepas itu kami berjumpa setelah masing-masing bersara, di rumahnya.

Biasalah apabila sudah lama sangat tidak berjumpa, mulalah timbul cerita-cerita lama sepanjang kami tidak bersama. Selepas SPM/STPM pergi mana, buat apa, berbagai-bagai kisah lama diungkit semula.

Beliau bercerita,  selepas STPM, beliau ada mendapat tawaran menyambungkan pelajaran ke universiti.  Beliau pernah memberitahu saya, beliau menyambung pelajaran ke universiti semasa bekerja. Beliau tidak menerima tawaran  pada masa itu kerana masalah kewangan.

Saya cukup terkesan mendengar ceritanya. Saya tidak pernah terfikir apa yang beliau hadapi. Pada masa saya mendapat tawaran  menyambung pelajaran ke universiti, tiga orang abang dan seorang adik saya sudah bekerja. Ayah saya juga masih bekerja sebagai Polis. Dua  orang sahaja adik saya yang sedang bersekolah.  Segi kewangan, saya tidaklah menghadapi masalah sangat, di tambah pula saya penerima biasiswa.

Saya berfikir selama ini, sepanjang saya berkawan dengannya, benarkah saya mengenalinya. Saya hanya tahu keseronokan berkawan sahaja. Rasa macam kami setara sahaja, tanpa ada apa-apa masalah kehidupan. Ini bukan persoalan makan dan pakaian, tapi persoalan kelangsungan perjalanan kehidupan, seperti meneruskan pelajaran ke universiti, yang mana pada zaman kami bukanlah senang untuk mendapat tempat di universiti. Melepaskannya adalah kerugian yang besar. Memang ada yang melepaskan peluang ke universiti disebabkan masalah kewangan, tetapi saya tidak terfikir rakan saya juga berada dalam situasi itu.

Sepanjang kita berkawan, adakah kita pernah cuba untuk mengenali keluarga dan kehidupan kawan-kawan kita. Pernah kita ambil tahu siapa ibu bapanya. Apa pekerjaan mereka. Berapa ramai adik beradiknya. Kawan kita anak ke berapa. Pernahkah kita rasa hendak ambiltahu. Rakan-rakan kita tidak pernah bercerita tentang keluarga mereka, begitu juga kita. Kita pun jarang hendak berkongsi tentang keluarga kita. Memang budaya kitakah, tidak mahu mengambiltahu akan diri rakan-rakan kita.

Nampak seperti perkara remeh sahaja. Apalah sangat hanya mengenali keluarga. Sebenarnya kesan yang dibawa adalah amat besar. Kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Inilah yang merapatkan kita dan akan saling sokong menyokong, saling bantu membantu.

Saya biasa mengendalikan aktiviti kumpulan dinamik. Para peserta didedahkan dengan aktiviti yang di dalamnya mereka akan mendedahkan kisah masing-masing tanpa disedari. Kisah suka dan duka. Kelebihan dan kekurangan. Kekuatan dan kelemahan.  Kisah kesedihan dan kegembiraan. Mereka semakin rapat apabila semakin mengenali rakan-rakan dengan lebih intim.

Saya uji keakraban mereka dengan aktiviti bersaing secara kumpulan, untuk melepasinya mereka mestilah saling bekerjasama. Kita akan kagum melihat bagaimana mereka saling bantu membantu kerana mereka telah lebih memahami satu sama lain. Saya difahamkan keakraban peserta-peserta ini masih kekal. Mereka masih saling bantu membantu dalam pekerjaan dan kehidupan mereka.

 Memperkukuhkan persahabatan adalah dengan mengenali dengan lebih rapat rakan-rakan kita. Bila kita kenal rapat barulah ada rasa empati dan simpati. Maka timbullah perasaan saling bantu membantu.

No comments:

Post a Comment