Monday, November 15, 2021

Kenapa “gulaitempoyak” Namanya

Gulai tempoyak adalah makanan kegemaran saya, tidak kiralah dimasak dengan jenis ikan apa, tetapi yang paling sedap adalah gulaitempoyak ikan keli. Gulai ini sungguh sedap sehingga saya sentiasa hendak mengulanginya dan tidak pernah rasa jemu memakannya. Ada masanya kuah gulai tempoyak saya hirup begitu saja. Pantang bagi saya bertemu dengan gulai tempoyak, memang tidak akan melepaskan peluang memakannya.

Sekarang ini bila kita memperkatakan tentang gulai tempoyak, maka kita akan teringat Temerloh yang terkenal dengan gulai tempoyak ikan patin. Saya mengenali gulai tempoyak ini sejak saya kecil. Saya di lahirkan dan dibesarkan di Perak dalam daerah Parit dan Kuala Kangsar. Rumah saya apabila musim durian memang selalu ada menyimpan tempoyak yang digunakan untuk membuat gulai tempoyak. Apak saya suka makan gulai tempoyak. Mungkin ada yang tidak biasa atau tidak tahu, gulai tempoyak ini dinamakan gulai tempoyak kerana masakannya selalu dicampurkan dengan tempoyak yang terhasil dari isi durian yang diperam. Lagi masam lagi sedap. Tambahan pula apabila digabungkan dengan pelbagai bahan lagi, maka menambahkan lagi keenakannya.

Campuran  semua bahan istimewa ini membuat makanan ini semakin sedap. Itulah harapan saya, tulisan saya yang akan dipelbagaikan seperti kisah dulu-dulu dan kisah kehidupan sehari-hari dapat saya sampaikan dengan cara yang akan membuat para pembaca enak membacanya sebagaimana enaknya menikmati gulai tempoyak.

Bagaimana pula pembaca yang tidak makan gulai tempoyak dan tidak minat pun dan tidak selera pun. Cuba bayangkan makanan kegemaran masing-masing, seperti masak pedas. Itulah bayangannya.

Kenapa saya namakan blog saya “gulaitempoyak”? Selain dari nama yang menarik perhatian, ia mudah diingati oleh saya dan juga peminat blog. Memudahkan pencariannya.

Saya akan berusaha menghasilkan tulisan yang sentiasa dinanti-nantikan oleh pembaca. Harapan saya  pembaca sentiasa merasa nikmat membaca tulisan  saya. Sentiasa  ketagih menantinya.

Saya ucapkan selamat berkenalan dan menikmati apa yang akan dihidangkan oleh blog, sebagaimana menikmati makanan kegemaran kita.

 

No comments:

Post a Comment