Tuesday, February 8, 2022

AMANAH DALAM PEKERJAAN

Ada sebuah kisah, di katakan kisah ini adalah kisah bapa Abdullah bin Mubarak, banyak diceritakan dalam buku-buku motivasi tetapi tidak menyatakan siapakah manusia ini. Abdullah bin Mubarak adalah seorang ulama yang amat terkenal.

Pakar-pakar motivasi ramai menggunakan kisah ini dalam program-program motivasi mereka. Mungkin sebab mereka hanya hendak mengambil pengajaran dari kisah ini maka mereka tidak mengambil tahu benarkah kisah ini. Mereka tidak mengambil tahu siapakah manusia yang hebat ini, benarkah manusia seperti ini boleh wujud.

Saya ceritakan kisah ini mengikut versi saya. Saya pun ingin memetik pengajarannya. Kisah ini adalah tentang seorang penjaga kebun buah delima milik seorang kaya. Namanya Mubarak. Suatu hari orang kaya tersebut datang ke kebun untuk merasa buah delima di kebunnya.

“Mubarak, tolong petik buah yang manis, saya hendak memakannya.”

“Baik tuan,” sahut Mubarak dan berjalan menuju ke satu pohon.

Beliau memetik beberapa biji buah delima, membelah sebiji dan meletakkan dalam sebiji pinggan. Beliau meletak pinggan itu di hadapan tuannya.

Tuannya mengambil beberapa biji isi delima, meletak dalam tapak tangan dan memakannya. Mukanya berkerut.

“Mubarak, masam ......... pergi ambil yang lain,” perintah tuannya.

Dengan setia Mubarak pun pergi ke pokok yang lain dan memetik buahnya. Beliau membelah sebiji buah delima dan meletaknya dalam pinggan yang kemudiannya meletakkan di hadapan tuannya.

Tuannya mengambil beberapa biji isi delima dan memakannya. Mukanya sekali lagi berkerut.

Tuannya membentak,”Mubarak, tak faham ke, saya suruh petik buah yang manis, kenapa diberi yang masam. Pergi ambil lagi, kali ini saya mahu yang manis.”

Mubarak pun bergerak menuju kepada pokok yang lain pula. Memetik buah yang masak. Menyediakannya dan menyerahkan kepada tuannya.

Tuannya mengambil beberapa biji isi buah delima dan memakannya.

Tuannya berdiri dan sambil menuding jarinya ke arah Mubarak, “Saya melantik awak sebagai pekerja untuk menjaga kebun ini, betul?”

“Betul tuan.”

“Kenapa awak tidak memberi saya buah yang manis, tiga kali awak memetik, semuanya rasa masam, sia-sia sahaja saya memberi awak pekerjaan ini.”

Mubarak diam, sambil menundukkan kepalanya.

“Kenapa diam, jawap!”

Sambil mengangkat kepalanya, “tuan, maafkan saya. Boleh saya bertanya?”

“Ya, boleh,” jawap tuannya. Nampaknya marah tuannya sudah berkurang.

“Tuan masih ingat lagikah kata-kata tuan kepada saya apabila melantik saya menjadi penjaga kebun tuan?”

“Ya, saya beri tugas untuk menjaga kebun saya supaya pokok-pokok ini terus dapat menghasilkan buahnya”

“Tuan hanya mengamanahkan saya untuk menjaga pokok-pokok di kebun tuan, tetapi tuan tidak memberi kebenaran untuk saya memakan buah-buahan yang ada di dalam kebun tuan.”

“Apa! ...... kamu tidak pernah memakan buah-buah yang ada dalam kebun ini?”

“Tidak tuan, ....... saya takut makan makanan yang haram bagi saya.”

Tuannya terus memeluknya, “sesungguhnya kamulah pekerja yang benar-benar amanah, saya tidak pernah sangka saya akan berjumpa pekerja seperti kamu. Kebanyakan pekerja saya sebelum ini semuanya biasa memakan buah-buahan dalam kebun saya. Sebenarnya saya tidaklah kisah sekiranya sedikit sahaja yang dimakan.”

Kisah ini nampaknya macam terlalu ideal. Mana mungkin ada pekerja sebegini. Ini manusia beramanah luarbiasa. Saya pun fikir, mungkinkah ada manusia sehebat ini amanahnya.

Ini pula sebuah kisah benar, berlaku masa kini yang saya baca dalam sebuah buku bertajuk Ustazah Basikal. Kisah pengembaran suami isteri berbasikal dari Kuala Lumpur ke Arab saudi. Semasa mereka di India mereka berjumpa dengan Tok Siak masjid namanya Shaukat Ali. Beliau telah membawa mereka ke rumahnya untuk makan malam. Lauk kari diambil dari rumah kakaknya, makanan lain disediakan oleh isterinya.

Sambil memerhatikan mereka makan, Shaukat Ali menyuruh mereka memakan habis makanan tersebut. Mereka berdua memang lapar dan memikirkan tuan rumah mungkin sudah makan, maka mereka makan sampai kenyang. Semasa mereka berhenti makan, tinggal sedikit lagi lauk kari.

Isteri Shaukat mengambil lauk kari lebihan itu dan menyediakan pinggan yang berisi capati. Isterinya meletakkan pinggan itu di hadapan suaminya. Shaukat Ali memakan baki lauk kari bersama capati. Selepas Shaukat selesai makan, isteri beliau memanggil anak-anaknya untuk makan. Akhir sekali barulah isteri beliau makan baki makanan. Rupa-rupanya mereka sekeluarga belum. Mereka mendahulukan tetamu.

Ini adalah kisah benar yang berlaku pada abad ini. Kisah ini pernah berlaku dahulu di kalangan sahabat Rasulullah saw sehingga diabadikan di dalam Quran.

Saya petik langsung hadisnya yang menjadi asbabun nuzul ayat Quran berkenaan.

“Ya’qub bin Ibrahim bin Katsir ................... bahwa Abu Hurairah berkata, “Seseorang datang kepada rasulullah saw lalu berkata, “Whai Rasulullah, aku mengalami kesulitan.” Beliau lalu mengutus seseorang kepada para istri beliau (untuk meminta makanan mereka), namun ternyata para istri beliau tidak memiliki apa-apa. Maka Rasulullah saw bersabda, “Siapa yang mahu menjamunya malam ini, (aku doakan) semoga Allah merahmatinya.” kemudian berdirilah seorang laki-laki Anshar, dia berkata, “Aku, wahai Rasulullah.” Laki-laki itu pun pergi menemui keluarganya, dia berkata kepada istrinya, “Ini adalah tamu Rasulullah saw, jangan engkau simpan makanan sedikit pun (hidangkan semua untuknya).” Sang istri pun berkata, “Demi Allah, aku tidak punya apa-apa, yang ada cuma makanan untuk anak-anak kita.” Laki-laki itu berkata, “ Jika anak-anak meminta makan malam, maka tidurkanlah mereka. Lalu kemarilah dan matikanlah lampu. Malam ini kita biarkan perut-perut kita lapar.” Lalu sang istri pun melakukannya. Keesokan harinya, laki-laki itu menemui Rasulullah saw, beliau pun berkata, “Sungguh, Allah merasa kagum atau tertawa dengan apa yang diperbuat si fulan dan si fulanah.” Lalu Allah swt menurunkan ayat, “Mereka mengutamakan (Muhajirin) daripada dirinya sendiri, meskipun mereka juga memerlukan.”

Kisah ini menjadi asbabun nuzul surah al-Hasyr ayat 9. Sahabat yang diceritakan adalah Abu Thalhah al-Anshari dan istrinya Ummu Sulaim.

Ini adalah kisah daripada dua zaman dan tempat yang berlainan. Sikap Shaukat Ali adalah sama dengan sikap Abu Thalhah. Mengutamakan orang lain. Manusia-manusia seperti ini boleh dididik sebenarnya. Islam mendidik mereka menjadi berintegriti.

Kembali kepada kisah Mubarak, pekerja seperti ini boleh dididik sebenarnya. Adalah tidak mustahil untuk kita memiliki pekerja sebegini. Kebanyakan kisah-kisah ini adalah dari dunia Islam. Islam berperanan membentuk jati diri insan.

Kenapa pada masa kini tidak kita temui pekerja yang amanah sehingga tahap ini. Sedangkan kursus-kursus yang dijalankan oleh organisasi adalah untuk membentuk sikap pekerja yang amanah dalam pekerjaan. Berapa ramai yang dapat dibentuk melalui program-program ini. Adakah program ini dapat melahirkan pekerja seperti kisah di atas.

Manusia seperti ini hanya lahir dalam dunia Islam. Islam membentuk jati diri mereka. Menghairankan apabila ramai tidak percaya Islam dapat membentuk pekerja yang berintegriti. Mereka-mereka ini orang yang mengaku berugama Islam. Mereka berpegang, Islam tidak ada kena mengena dengan soal dunia.

Walaupun kita menyusun program membentuk pekerja berintegriti menggunakan acuan Islam, mereka masih beranggapan apabila berkait dengan Islam ia hanyalah ugama. Walaupun ceramah ugama yang kita susun berkaitan dengan pembentukkan pekerja berintegriti, mereka masih melihatnya sebagai perkara ugama yang tidak ada kena mengena dengan pekerjaan.

Mereka tidak menyokong sangat program ugama dalam pengurusan sumber manusia, kerana mereka tetap melihat ia sebagai program ugama. Sampai sekarang organisasi sibuk bercakap soal integriti tapi tidak pernah berjaya membentuk pekerja berintegriti. 

No comments:

Post a Comment