Thursday, February 10, 2022

BERAPA RAMAI GURU AL QURAN KITA SIRI 3

           Sepanjang tempoh saya di UKM Bangi, mungkin kerana sibuk dengan pelajaran maka saya tidaklah mencari guru mengaji. Setelah tamat belajar, saya telah ditugaskan di Cawangan Syarikat Kuala Lumpur. Pada masa ini saya pun telah membeli rumah di Kajang. Pada masa mula saya tinggal di Taman Kajang Utama, surau belum dibina. Kami hanya ada surau sementara. Apabila surau tetap dibina ia berhampiran rumah saya.

Surau ini surau Jumaat. Maka dari segi kewangan, ia lebih baik. Kuliah diadakan setiap malam. Kelas mengaji Quran juga diadakan. Tenaga pengajar  adalah Ustaz Wan Nuh guru di Sekolah Menengah Agama Persekutuan Kajang. Kelas bermula selepas solat Isyak. Biasalah kelas mengaji Quran tidak ramai yang mengikutinya. Anak muridnya tidak sampai 10 orang. Ada yang tetap hadir setiap kelas dan ada yang kadang-kadang datang.

Ustaz ada cara untuk membuatkan pelajar-pelajarnya selesa belajar dengannya. Ada juga yang rasa malu-malu dan tidak selesa.  Kaedah ustaz, beliau baca kita ikut. Ustaz sentiasa dapat mengesan bacaan yang salah tajwidnya. Ustaz tidak membuat saya rasa gentar, kerana cara beliau mengajar. Ada masa beliau membaca dengan cara lagu Hindustan. Kami rasa selesa. Cara beliau menegur juga mudah, terus menegur semasa kita membaca dengan cara membacakan dengan betul dan kita ikuti bacaannya.

Kami tidak belajar teori tajwid tetapi kami belajar praktikal tajwid. Tempoh saya belajar dengan Ustaz Wan lama juga, 4 atau 5 tahun. Kami diajar dengan tidak secara langsung untuk membaca dengan suara yang nyaring dan jelas supaya ustaz dapat membetulkan bacaan kami. Saya tidak lagi menyembunyikan suara kerana malu ditegur. Banyak yang saya pelajari dari Ustaz Wan.

Tahun 2000 saya bersama seorang ahli kariah di Taman Kajang Utama telah mendaftarkan diri dalam Kursus Asas Quran yang diadakan di Masjid Negara. Pengajar kelas saya yang seramai hampir 20 orang adalah Ustaz Mohsin. Kami mula belajar asas Quran dari buku Iqra’. Sungguhpun saya sudah boleh membaca Quran, tapi saya sangat seronok belajar dari asas. Saya berpeluang membetulkan bacaan saya dari peringkat makhraj huruf.

Kelas kami ada berbagai-bagai kemampuan pelajar. Saya terkejut kerana ada yang tidak tahu menyebut huruf hijaiyah walau pun umurnya sudah mencapai 60 tahun. Semangat belajarnya menyebabkan saya pun seronok belajar. Kami rakan sekelas tidak pernah memandang rendah pada satu sama lain. Malah kami berusaha membantu satu sama lain.

Majlis Penyampaian Sijil
Kelas kami bermula selepas solat isyak. Kami juga mempelajari hukum-hukum tajwid. Pertama kali saya mengenal ilmu tajwid secara formal. Kelas ini berjalan selama 2 tahun. Selepas kelas berakhir, kami wajib menduduki peperiksaan iaitu ujian bertulis dan ujian talaqi. Pelajar yang lulus akan hadir majlis tamat belajar di mana sijil diberikan. Keluarga pun akan hadir bersama pada hari penganugerahan. 

        Selepas tamat kursus asas, saya dan kawan saya mendaftar pula Kursus Lanjutan Quran. Bekas rakan sekelas ada yang tidak mendaftar kerana tidak cukup syarat untuk mendaftar. Ada yang mengulang Kursus Asas Quran kerana mereka ingin betul-betul boleh membaca Quran.

Kelas kursus lanjutan ini kami mempelajari bacaan Quran sepenuhnya dan mempelajari tajwid lanjutan juga. Kami juga diberi tugasan  untuk menghafal surah-surah Yasiin, As Sajadah dan Al Insan. Waktu kelas masanya selepas solat Isyak, kerana kebanyakan tenaga pengajar mempunyai tugas masing-masing di waktu siang. Kelas ini memberi peluang setiap pelajar membaca di depan guru.

Ustaz yang mengajar kelas kami adalah Ustaz Abdul Jabar, yang juga merupakan tenaga pengajar Quran di Darul Quran Jakim, Kuala Kubu Baru. Kelas berjalan selama 2 tahun. Selepas tamat kelas, di akhir kursus kami wajib menduduki peperiksaan juga. Kami menduduki ujian bertulis, ujian talaqi dan juga hafazan 3 surah yang tugasannya telah diberi pada awal kursus. Alhamdulillah kami berjaya dengan jayanya.

Selepas itu lama juga saya meninggalkan mengaji Quran di hadapan guru, kerana kesibukan kerja yang kadang-kadang bertugas di luar kawasan. Saya pernah mendapat kesempatan belajar dengan Imam Masjid Sultan Mizan Putrajaya. Kebetulan abangnya imam surau kariah kami. Beliau ada mengajar Quran di surau kami. Itu pun setelah  didesak oleh kawan-kawan yang biasa mengaji Quran bersama saya.

Kekok juga setelah sekian lama tidak membaca di hadapan guru. Saya masih ingat, beliau menegur tentang sebutan Fa saya. Hanya sekali itu sahaja saya membaca di hadapan beliau, saya tetap menganggap beliau guru Quran saya.

Sepanjang mempelajari bacaan quran saya mempunyai 10 orang guru, banyak juga guru-guru yang saya tidak ingat seperti dalam tadarus quran. Saya anggap mereka guru, apabila ada yang menegur bacaan saya.

Tetapi saya masih merasakan bahawa saya tidak fasih membaca Quran.

No comments:

Post a Comment