Sunday, November 28, 2021

“Takdir” dan seterusnya

Saya mengenali penulis Hilal Asyraf melalui bukunya “Takdir”. Kemudian saya mengikutinya sehinggalah buku terbaru “Nirnama”. Kenapa saya yang berumur lebih 50 tahun pada masa itu, berminat dengan sebuah novel fantasi trilogi “Takdir”.

Saya berminat dengan penyampaian ilmu Islam dalam penulisan kreatif. Pada saya media penulisan kreatif sepatutnya digunakan untuk menyampaikan perkara yang membawa kebaikan. Pertama kali saya membaca novel “Takdir”, saya kagum kerana pengolahan ilmu Islam yang tidak berbentuk khutbah. Saya membacanya tanpa merasa dikhutbahkan. Saya membaca ilmu Islam yang boleh dipraktikkan. Pemahaman Islam disampaikan melalui dailog dan perlakuan watak, sehingga saya dapat membayangkan bagaimana Islam itu dipraktikkan dalam kehidupan kita.

Novel ini memberi saya kefahaman makna takdir, qada dan qadar, aqidah dan lain-lain ilmu Islam. Bagaimana mempraktikkan Islam dalam kehidupan kita. Saya amat terkesan apabila membaca novel “Takdir”. Kefahaman Islam saya bertambah kerana ianya disampaikan secara praktikal dalam watak-wataknya.

Kita masih dapat melihat gabungan ilmu Islam dalam novel-novel Hilal Asyraf seterusnya, tetapi tidaklah sehebat trilogi “Takdir”. Saya masih dapat merasakan keseronokkan membaca buku-bukunya yang lain, tetapi tidak dapat merasakan keseronokkan membaca subjek Islam yang dibincangkan dalam dailog dan perlakuan watak. Ianya tidak sehebat novel “Takdir”.

Namun novel “Takdir” dan novel-novel lain hasil kreativiti Hilal Asyraf masih lagi menarik untuk dibaca kerana ilmu Islam yang dibincang dalam watak-watak dan dialog.

Kehidupan kita sentiasa dipenuhi dengan ujian, ada masanya kita lupa bahawa semua itu daripada Allah swt. Saya sentiasa mengulangi membaca novel trilogi “takdir”, kerana saya memerlukan kefahaman Islam yang ada dalam dailog dan perlakuan watak, untuk menghadapi ujian-ujian ini. 

No comments:

Post a Comment