Friday, December 3, 2021

Gambar Kelas Sekolah Rendah

Kelas darjah 4
Sek Ren Keb Sultan Idris II, Kuala Kangsar
 Media sosial seperti FaceBook, Whatsapp dan pelbagai media sosial lain adalah amat memberi manafaat kepada kita semua. Walaupun ada buruknya tetapi ada juga kebaikannya.

Media ini mempertemukan kita dengan ramai kawan-kawan sekolah. Kawan-kawan universiti mungkin mudah ditemui, kerana kita terus berhubung selepas konvokesyen. Begitu juga kawan-kawan sekolah menengah, kerana sebahagiannya memang kita sentiasa berhubung, rangkaian perhubungan menemukan kita dengan kawan-kawan yang lain.

Lebih mengagumkan apabila media sosial mempertemukan kita dengan rakan-rakan di sekolah rendah. Bayangkan ramai daripada kawan-kawan sekolah rendah tidak kita ingati, kecuali beberapa orang yang bersama kita sehingga ke sekolah menengah.

Mereka menjumpai kita dalam media sosial. Mereka masih mengenali kita. Betapa hebatnya mereka yang masih mengenali kita setelah 40 tahun lebih.

Kita cukup bimbang dengan soalan maut, “Kenal tak saya? Saya dulu......”. Aduh. Kita tidak terfikir pun ada yang mengingati kita, kerana kita pun tidak mengingati rakan-rakan sekolah rendah. Kita memang jenis pendiam masa zaman sekolah rendah, diberi soalan maut, memang maut sungguh.

Kejadian ini mengingatkan saya semasa bertugas di Ipoh, ada pegawai-pegawai baru masuk melapurkan diri di cawangan Ipoh. Setahun saya bersama mereka, kemudian saya bertukar ke Teluk Intan.

Selepas 8 tahun saya bertemu semula salah seorang daripada mereka Bandar Baru Bangi. Saya tanya, “ingat lagi saya ke, kita sama-sama di Ipoh?”

“Betul ke kau kerja di Ipoh dulu?” jawapan maut. Saya ingat dia, tapi dia tak ingat saya.

Kemudian saya bertemu seorang lagi pegawai baru masa di Ipoh. Kali ini soalan maut kepada saya, “Eh.... kau tak ingat ke aku, kita sama-sama di Ipoh?” Saya hanya senyum aje tak tahu nak jawap apa.

Ini semua rakan-rakan yang jarak masa tidak terlalu lama. Maksudnya ingatan kita masih kuat kerana tempoh masa yang pendek, tetapi masih juga ada yang tidak dapat kita ingati.

“Ada gambar masa kita sekolah tak?”, itulah jawapan yang dapat saya berikan kepada rakan sekolah rendah yang baru ditemui dalam media sosial.

Apa yang paling seronok bertemu kawan lama adalah mendapat gambar kelas semasa sekolah rendah. Saya tidak tahu kenapa saya tidak ada menyimpan gambar kelas semasa sekolah rendah. Biasanya sekolah ada mengambil gambar kelas setiap tahun, tapi saya tidak ada menyimpan langsung gambar kelas semasa sekolah rendah. Media sosial memberi kita kenangan gambar kelas sekolah rendah. Yang hairannya satu tahun aje yang ada. Oklah tu.

No comments:

Post a Comment