Wednesday, January 5, 2022

Berapa Ramai Guru al Quran Kita Siri 1

Quran adalah sumber rujukan bagi orang Islam. Quran adalah wahyu yang diturunkan oleh Alllah swt kepada Rasulullah saw melalui malaikat Jibril. Itu sebab buku ini tidak ada nama penulis kerana ia benar-benar daripada Allah swt kepada Nabi Muhammad saw. Kita tidak akan dapati nama penulis al Quran. Kalau membaca sejarah Islam, hanya ada nama-nama pengumpul al Quran. Quran diturunkan dalam bahasa Arab.

Membacanya dengan kaedah yang betul mendapat pahala. Maka kita perlu mempelajarinya supaya mampu membaca dengan betul. Walau pun Quran diturun dalam bahasa Arab, orang Arab juga perlu belajar membacanya dengan kaedah yang betul kerana ia berbeza dengan bahasa Arab sehari-hari. Membacanya dengan betul walaupun tidak memahami maknanya masih mendapat pahala. Pahala diberi kepada setiap huruf. Orang Islam mestilah belajar membaca Quran dengan betul supaya tidak dilaknat oleh Quran.

Orang Islam telah dikenalkan dengan al Quran mula mengenal huruf. Saya mula belajar membaca Quran sejak berumur 8 tahun iaitu semasa saya dalam darjah 2 sekolah rendah. Saya belajar dengan 2 orang guru Quran. Mereka adalah pasangan suami isteri. Mereka ini tinggal di rumah pekerja Jabatan Kerja Raya (JKR). Suami bekerja sebagai buruh JKR. Kebanyakan dari masa belajar, kami diajar oleh isteri. Suaminya kadang-kadang sahaja mengajar. Semua takut belajar dengan suaminya kerana suaranya kuat. Nampak macam garang, walaupun sebenarnya tidak.

Ramai yang datang belajar dengan pasangan suami isteri ini. Kadang-kadang rumahnya penuh sehingga ada pelajar yang terpaksa menunggu di luar rumah. Apabila seorang pelajar selesai mengaji, akan ada ruang kosong untuk pelajar yang menunggu di luar masuk.

Kami selalu berebut untuk menjadi orang pertama sampai supaya mendapat tempat duduk pertama. Orang pertama yang akan belajar mengaji dengan guru, akan menjadi orang pertama boleh balik awal. Pelajar pertama sampai akan terus mengambil tempat di hadapan guru mengaji. Walaupun pertama sampai, biasanya pelajar perlu menunggu sehingga guru habis melakukan tugasan rumahnya. Pelajar kedua dan seterusnya akan duduk tempat berikutnya. Selalunya kami dari berek polis  akan kalah dengan pelajar dari balai bomba dan yang tinggal di rumah JKR.

Saya mula belajar ketika berumur 8 tahun kerana kami mengikut ayah kami berpindah dari Balai Polis Pantai Remis ke Balai Polis Kuala Kangsar. Saya belajar dengan guru ini dari Muqaddam sehingga boleh membaca al Quran. Selalunya kami akan berusaha untuk dapat membaca Quran dengan segera. Terutama apabila pelajar perempuan telah dapat membaca al Quran lebih awal daripada kami pelajar lelaki. Menjadi motivasi kepada kami untuk berusaha agar dapat membaca Quran.

Perjalanan ke kelas mengaji memerlukan saya berjalan menyusur jalan besar Kuala Kangsar - Taiping. Ibu bapa tidak risau kami berjalan berseorangan kerana zaman 60an mana ada banyak kereta di atas jalan raya. Kami perlu melalui Berek Bomba untuk ke rumah JKR. Berek polis terletak bersebelahan Berek Bomba, rumah JKR terletak bersebelahan Berek Bomba.

Masa di sekolah rendah, saya pergi belajar mengaji di waktu petang kerana sekolah rendah saya hanya ada sesi pagi sahaja. Semasa di sekolah menengah sewaktu tingkatan 1 saya belajar mengaji waktu pagi. Masa tingkatan 2 dan 3 saya belajar mengaji di waktu petang kerana kelas sekolah menengah saya sesi pagi.

Semasa tingkatan 3 saya sudah boleh membaca Quran, lebih dari separuh Quran saya belajar dengan guru. Tahun 1975, tahun saya menghadapi peperiksaan Sijil Rendah Pelajaran (SRP). Saya belum habis membaca Quran seluruhnya dengan guru. Saya meminta kebenaran dengan mak saya untuk berhenti mengaji Quran dan menumpukan perhatian kepada peperiksaan SRP. Mak saya membenarkan, mungkin sebab saya sudah boleh membaca Quran. Saya tidak ingat sama ada saya ada memberitahu guru mengaji yang saya hendak berhenti mengaji Quran. Rasanya saya terus tidak datang mengaji apabila mendapat kebenaran dari mak saya.

Selepas itu, saya lama tidak membaca Quran. Semasa belajar Matrikulasi UKM di Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra, Kedah tahun 1978, saya ada membawa Quran terjemahan. Seorang kawan bertanya, bila melihat Quran tersebut dalam almari saya,”selalu baca ke?” Saya jawap, “kalau ada masa.” Terkedu beliau mendengar jawapan saya.

No comments:

Post a Comment