Friday, December 24, 2021

Kebun Pesara

Persaraan adalah masa yang amat ditunggu-tunggu oleh pekerja-pekerja. Mungkin tidak semua, ada yang mahu bekerja sehingga mati. Masing-masing telah berangan-angan apa yang akan dilakukan apabila bersara, itu pun kalau umur panjang. Ada yang ingin melancong kepelbagai tempat yang teringin sangat hendak pergi.

Ada ramai juga pekerja berangan-angan untuk memiliki sebidang tanah yang boleh di kerjakan sebagai kebun selepas bersara. Aku ada juga berangan untuk memiliki kebun, tapi tidaklah terlalu ghairah untuk memilikinya. Sekarang aku memiliki sebidang tanah untuk berkebun secara tidak sengaja. Aku katakan tidak sengaja kerana tanah ini aku beli untuk membina rumah. Aku memiliki 2 lot tanah, dengan harapan akan dapat digunakan untuk membina rumah dan kebun kecil.

Akhirnya rumah yang saya angan-angankan tidak jadi dibina. Saya juga tidak bercadang untuk menjual semula tanah tersebut, kerana saya masih juga berangan-angan untuk membina rumah atasnya. Mungkin juga salah seorang dari anak saya akan menggunakannya untuk membina rumah mereka.

Asalnya saya ingin membiarkan sahaja tanah saya tanpa membuat apa-apa. Memikirkan pembeli lain mungkin akan membina rumah, hati saya tidak selesa membiarkan tanah saya dipenuhi dengan semak samun. Ini akan menimbulkan ketidak selesaan pada jiran-jiran.

Selepas memagar dan menambak tanah.
Apa yang saya buat pertamanya adalah untuk memagarkan tanah dan saya tambah dengan menambak tanah untuk menghapuskan semak samun. Kebetulan selepas memagar, keluar Perintah Kawalan Pergerakkan Diperketatkan (PKPD) dari kerajaan untuk membendung wabak penyakit Covid19.

Selepas kelonggaran PKPD, saya berpeluang melihat kebun saya. Semak samun memenuhi kebun, lebih menyesakkan tumbuh juga pokok-pokok berduri yang sebahagiannya setinggi saya. Saya memijaknya kerana nampak macam mudah sahaja untuk mematahkannya. Rupanya batang pokok berduri itu terlalu liat, saya perlu membongkar sehingga ke akarnya. Saya merancang datang kemudian dengan peralatan kebun yang sesuai.

Ini rupa semak samun selepas PKPD

Ini lagi semak samun

Hari pertama turun ke kebun bersama isteri dan anak-anak, kami cuba membersihkan semak samun yang semakin banyak tumbuh di dalam kebun kami. Saya cuba untuk mencabut pokok-pokok berduri, tenaga saya tidak mampu untuk mencabutnya walaupun menggunakan peralatan. Sedikit sahaja yang dapat saya cabut, itu pun dalam keadaan yang amat meletihkan. Faktor umur yang mencapai 60 tahun tidaklah memberi kelebihan pada saya. 

Hari kedua saya masih lagi cuba untuk membersihkan kebun, tetapi kali ini hanya bersama isteri saya sahaja. Saya hanya mampu membuang sedikit sahaja pokok berduri. Terlampau mengerahkan tenaga untuk membuang pokok berduri membuatkan saya rasa keletihan dan lemah.

Memikirkan apa yang berlaku, saya perlu menilai semula cara saya berkebun. Saya mesti mencari orang yang boleh membersihkan kebun ketahap saya dan isteri boleh terus menanam. Akhirnya kebun saya bersih dengan sedikit upah. Kami bolehlah terus menanam dengan tanaman impian kami.


Selepas upah orang lain membersihkan tanah.

Seronoknya bila sudah mula menanam.

Biras saya caranya lebih agresif, beliau panggil orang menambak tanah, selesai masalah semak samun. Kemudian beliau beli pokok-pokok yang hendak ditanam. Beliau mengupah pula orang lain untuk menanam pokok-pokok yang dibeli.  

Saya mendengar cerita seorang pesara yang kawannya juga pesara. Kawannya itu selepas bersara terus membeli peralatan untuk berkebun. Beliau dengan ghairah dan bersemangat setiap hari turun ke kebun. Setiap kali apabila dihubungi, isterinya mengatakan beliau berada di kebun. Beberapa bulan kemudian dia tiba-tiba berhenti ke kebun.

Saya pernah berbual dengan seorang anak peneroka FELDA Seberang Perak. Saya kenal orang-orang yang bekerja di sawah padi sebab saudara mara saya ramai yang sumber pendapatan mereka dari sawah padi. Mereka ramai yang berkulit gelap. Pemuda ini nampaknya macam bukan orang bersawah kerana putihnya kulit.

“Betul ke kamu bekerja di sawah padi,” tanya saya padanya.

“Betul bang, tapi kerja kami banyak guna mesin, dari membajak tanah sehinggalah menuai. Tak kena panas bang, ha  ha  ha.”

Pertama kali saya dengar, orang ada kebun tidak perlu bekerja macam orang berkebun. Seorang pesara boleh berkebun tapi hendaklah cara baru. Seorang pesara hanya perlu tengok tanaman mengeluarkan hasil dan menikmati hasil. Semua kerja upah sahaja pada perkebun sebenar. Ha...ha...ha

Pesara yang mahu berkebun untuk mengisi alam persaraannya hendaklah menukar cara berkebun. Mereka biasa memegang pen semasa bekerja, apabila bersara hendak memegang cangkul pula. Memang sesuatu yang baru bagi mereka. Mereka tidak boleh berkebun sebagaimana seorang pekebun yang memang berkebun sejak dari muda.

Pesara tidak boleh melakukan semua kerja yang dilakukan oleh seorang perkebun biasa. Membersihkan kebun, menyangkul untuk mengembur tanah, menanam dan sebagainya. Pesara hendaklah melakukan kerja kebun yang mereka benar-benar mampu lakukan bukan mereka rasa boleh lakukan.

Saya tidak mampu untuk membersihkan kebun, tetapi boleh menyediakan tapak untuk menanam. Saya boleh merumput sikit-sikit. Menjaga tanaman agar tidak di kelilingi semak samun. Kesilapan saya pada awalnya adalah hendak melakukan semuanya sebagai seorang perkebun. Mujur saya cepat belajar.

Nikmat sebenar dalam berkebun adalah apabila kebun kita itu mendatangkan hasil yang dapat dinikmati. Umpama kata biras saya, kita hanya menanam tananam yang dapat kita dapat nikmati masa hidup.

Sudah tidak kenal mana satu tanah saya.
Musibah banjir yang diturunkan Allah swt baru-baru ini kepada rakyat Malaysia, khususnya kepada rakyat Selangor, terkena juga kebun saya. Semuga Allah swt beri kita kesabaran dan kekuatan untuk mengharunginya.

No comments:

Post a Comment