Friday, January 14, 2022

Petik Di Tepi Tengah Menyala

 Hujung tahun 1967 keluarga saya berpindah dari Pantai Remis ke Kuala Kangsar mengikut Apak (ayah) kami yang menjadi anggota Polis. Masih saya ingat keterujaan saya apabila sampai di Berek Polis berhampiran bandar Kuala Kangsar. Masa itu saya berumur 7 tahun. Waktu kami sampai hari hampir malam, saya tidak tahu kenapa, kerana jarak Pantai Remis ke Kuala Kangsar bukanlah jauh. Barang-barang belum diturunkan, kami masuk untuk melihat rumah baru kami.

Pemetik lampu elektrik
Ruang dalam rumah kelihatan gelap kerana di luar sudah semakin gelap. Tiba-tiba ruang dalam rumah terang benderang. Saya tidak pernah melihat suasana terang benderang begini. Rupanya Apak saya memetik satu benda hitam di dinding. Saya teruja apabila memetik satu benda hitam di dinding yang berwarna hitam, tiba-tiba lampu menyala di siling. Itulah pertama kali saya melihat lampu elektrik.

Semasa di Pantai Remis kami tidak duduk di Berek Polis. Saya tidak pasti ada atau tidak Berek Polis di Pantai Remis. Apak saya hanya menyewa sebuah rumah kampung. Rumah sewa kami tidak ada yang di namakan lampu elektrik. Saya tidak pernah tahu adanya lampu elektrik.

Pelita kaca
Apabila malam kami menggunakan pelita kaca beberapa buah. Pelita kaca ini terdiri bekas kaca untuk mengisi minyak, bentuk berlekuk sikit seperti botol berbentuk. Penutup bekas minyak sama macam penutup botol tetapi ditengah tutup terdapat lubang untuk sumbu yang merupakan tali guni. Sumbu di mana api menyala ditutup dengan penutup kaca yang terbuka atas dan bawahnya. Belakang pelita dilekat sekeping zin yang ada gambar, dilekatkan pada lingkaran besi yang memegang pada botol pelita.


Kami juga ada jenis pelita minyak tanah yang lain. Pelita ini seperti pelita kaca juga. Ada bekas isi minyak di bawah yang dibuat dari zin yang penutupnya ada sumbu. Ada juga satu pemegang bekas minyak dan ditengah-tengahnya ada penutup kaca.

Pelita kaca

Kami memerlukan pelita kaca yang banyak, sebab rumah sewa kami besar juga. Abang kakak saya perlu melakukan kerja sekolah. Emak saya memasak pun memerlukan lampu juga. Lampu diperlukan untuk ke perigi.

Ada satu lagi jenis lampu yang kami gunakan. Lampu ini boleh menerangi kawasan yang luas dalam rumah kami berbanding pelita kaca. Lampu gasoline ini ada cara untuk memasangnya. Setiap senja saya akan duduk dekat Apak saya, kerana masa ini Apak akan menyediakan lampu gasoline. Bentuk lampu gasoline besar. Ada bekas minyak berbentuk cerek, terdapat dua lubang yang bertutup di tepi bekas. Satu lubang untuk mengisi minyak dan satu lagi untuk mengepam. Saya suka tengok Apak saya mengepam lampu gasoline kerana beberapa saat  kemudian lampu akan menyala tanpa mengguna api. Lampunya berbentuk mentol lampu elektrik.

Lampu Gasoline

Sehingga sekarang saya tidak tahu bagaimana lampu ini berfungsi. Selepas kami berpindah ke Kuala Kangsar, saya tidak pernah melihat lampu ini.

Bayangkan seorang budak berumur 7 tahun yang selama ini hanya mengenali pelita kaca dan lampu gasoline, tiba-tiba melihat lampu yang begitu terang benderang tanpa menggunakan api. Hendak terang benderang, petik sahaja suatu benda hitam di dinding. Tidak perlu bersusah payah mengisi minyak dan menggunakan gores api.

Lampu telah membawa perubahan pada kehidupan budak berumur 7 tahun. Tahun 1968 saya masuk ke darjah 2 Sekolah Kebangsaan Sultan Idris II. Saya merasai suasana membuat kerja sekolah berdekatan pelita kaca, dan dibawah lampu elektrik. Memang sangat berbeza.

 

 

No comments:

Post a Comment