Sunday, January 23, 2022

TUMBANGNYA SEBUAH PAPAN HITAM

Tahun 1968 adalah tahun pertama saya bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sultan Idris II, Kuala Kangsar, Perak. Sebelum ini saya bersekolah di sebuah sekolah rendah di Pantai Remis. Mungkin ada yang tidak tahu di mana Pantai Remis. Pekan ini terletak di antara pekan Beruas dan pekan Ayer Tawar di Perak.

Depan sekolah
Apak (ayah) saya bekerja sebagai anggota Polis yang bekerja di Balai Polis Pantai Remis, tahun 1968 Apak saya ditukarkan ke Balai Polis Kuala Kangsar. Saya pun ikut bertukar sekolah.

Sekolah saya ini adalah sebuah bangunan 2 tingkat. Bangunan ini ada banyak pintu tanpa tingkap. Setiap kelas ada 3 pintu di setiap sisi, jumlah pintunya ada 6. Bila waktu berangin atau hujan kami akan merasa sangat sejuk.

Meja murid disusun dalam bentuk U, kawasan tengahnya disusun meja menghadap ke papan hitam. Bentuk U mudah disusun kerana murid-murid yang duduk meja berkenaan senang masuk ke meja mereka kerana ia membelakangkan pintu. Masuk melalui pintu yang banyak itu. Susunan itu dibuat mungkin supaya kelas kami boleh memuatkan lebih ramai murid.

Saya masuk ke sekolah ini mulai darjah 2 tahun 1968. Saya ingat lagi yang saya ditempatkan di meja yang membelakangkan pintu.

Hari itu menjadi hari yang saya sangat ingati sehingga sekarang. Pagi itu guru perempuan yang masuk kelas kami. Guru ini rasanya sudah berumur mungkin 50an. Seorang guru yang baik. Sifat keibu-ibuan. Dia umpama emak kami. Nama guru ini kalau saya tidak lupa adalah cikgu Aishah.

Kelas tanpa tingkap

Hari itu cikgu masuk ke kelas kami. Kami cukup gembira. Maklumlah cikgu baik.

Semasa itu cikgu sedang mengagihkan buku-buku Latihan. Sambil itu kami pelajar lelaki yang nakal dan tidak boleh duduk diam, bermain kejar-kejar dan bertolakan. Berlarianlah kami dalam kelas.

“Hei jangan berlari, duduk” tegur cikgu.

Kami ini jenis degil, cikgu pun tak boleh kawal kami.  

Sambil berlarian kami bertolakan sesama sendiri. Biasalah, terlanggar meja, terlanggar kawan-kawan. Pada masa itu saya berlari di depan papan hitam. Seorang kawan menolak saya, lalu saya terlanggar papan hitam.

Duummm....

Semua orang terkejut, agaknya satu sekolah boleh dengar. Papan hitam jatuh dan tersandar ke dinding, tidaklah tumbang ke lantai.

Biasalah budak-budak nakal, masing-masing menyalahkan kawan-kawan.

“Kau tolak aku pasal apa?”

“Mana ada, aku tidak tolak, kau yang langgar papan hitam itu.”

“Haahaa ... kena marah,”ada yang menambah, menghangatkan suasana.

Baru kami tahu hendak duduk diam dan balik kemeja masing-masing. Masing-masing menunggu untuk kena marah, terutama saya, kerana saya yang langgar papan hitam sehingga jatuh. Akibat ditolak oleh seorang kawan.

Seingat saya cikgu Aishah tidak memarahi kami dan tidak juga tidak ada sesiapa yang datang memarahi kami. Saya masih ingat samar-samar, seorang guru lelaki datang ke meja saya melalui pintu di belakang meja saya.

“Dekat mana cedera?” tanyanya sambil memegang bahu saya dengan lembut. Tidak ada bunyi marah dalam suaranya.

“Ini” kata saya sambil menunjukkan ibu jari saya. Sebenarnya tidak ada apa-apa kecederaan, tapi lebih disebabkan takut dan rasa bersalah.

Beliau memegang jari saya dan tidak berkata apa-apa.

Sehingga akhir kelas hari itu tiada sesiapa yang kena marah. Saya rasa mungkin sebab kami berumur 8 tahun, jadi tidak berguna untuk menunjukkan kemarahan pada kami.

 

 

 

No comments:

Post a Comment